وظيفه دولتمردان و روزنامه‌نگاران براي تحقق عدالت از ديدگاه امام خميني(ره)

رضا سلطان زاده

مدیر مسئول آیینه یزد

سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي يادآور رشادت‌ها و حماسه هايي است كه مردم ايران در تاريخ اين سرزمين آفريده‌اند. مبارزاني كه در طي ده‌‌ها سال در برابر حاكمان مستبد و ستمگر قاجار و پهلوي ايستادگي نمودند مجاهداني كه در زندگي سختي‌ها و مرارت‌ها به جان خريدند، ‌به زندان افتادند، شكنجه شدند، دوري پدر و مادر و همسر و فرزندان و خانواده و ياران خويش را تحمل كردند. اسير عده‌اي از ددمنشان، نوكران و زندانبانان حاكماني بودند كه نه تنها به آنان زخم زبان مي‌زدند بلكه روزها و شب‌ها تحت شكنجه‌هاي جسمي و روحي ماموران فاسد و ظالم رژيم ديكتاتور و دست نشانده اجانب، سپري مي‌كردند.

افرادي از وابستگان دربار به غارت بيت المال مشغول بودند. تباهي و فساد بعضي از نزديكان شاه گوي سبقت را از ديگر شكمبارگان و هوسرانان ربوده بود. گرچه عده‌اي از مردم نيز به زندگي روزمره مشغول بودند و نظاره‌گر اوضاع، اما بسياري از علما، دانشگاهيان، روشنفكران، بازاريان ومردم مخالف با دولت‌هاي غاصب و تابع مستكبران اميد به پيروزي داشتند و در انتظار روزي بودند كه به پاخواستن مردم آگاه و انديشمند روستاها، شهرها، استان‌ها و مناطق مختلف را به نظاره بنشيند و دستگاه ظلم و ستم پهلوي برچيده شود.

از جمله قيام‌هاي 19 ديماه مردم آگاه و مسلمان قم، ‌تبريزيان مومن و دلاور در 29 بهمن ماه 56، يزدي‌هاي متعهد و صبور در دهم فروردين 57، حوادث خونباري چون واقعه 17 شهريور 57 ميدان شهداي (ژاله) تهران و ده‌ها حادثه و پيش‌آمدهاي اين چنيني در ديگر مناطق ايران اسلامي به خواست پروردگار منتقم، طومار زندگي و حكومت جباران را در هم پيچيد و با رهبري اگاهانه و عالمانه امام خميني(ره) و با همگامي و همراهي عموم مردم اعم از مسلمان و غيرمسلمان و شيعه و سني، همه اقوام ايراني، تمام گروه‌ها اعم از روحاني، بازاري، ‌دانشگاهي و روشنفكر و در نهايت مردمي كه با ظلم و بي‌عدالتي و تبعيض و دزدي و مفتخواري مخالفت مي‌كردند، نسيم پيروزي وزيدن گرفت و آنچه بزرگان و پيشقراولان مبارزه وعده تحقق آنرا داده بودند به حقيقت پيوست.

در اين ايام شايسته است در برابر خانواده‌هاي معظم شهدا، ايثارگران و آزادگان در صحنه‌هاي قبل و بعد از انقلاب به ويژه دوران 8 سال دفاع مقدس تعظيم و تكريم نموده و ياد و خاطره آنان را گرامي بداريم.

بايد تلاش‌ها،‌ خدمات ارزشمند روحانيون، اسلام شناسان، نويسندگان، معلمان و دانشگاهيان واصناف مختلف شجاع و انقلابي مسلمان را ارج گذاشت كه به نداي آزادي خواهانه بنيانگذار جمهوري اسلامي براي برقراري اين نظام و اجراي عدالت لبيك گفتند.

تاريخ انقلاب هيچ‌گاه دلسوزي‌ها، مبارزات، تلاش‌ها و زحمات آيات عظام و حجج اسلام و مبارزان و شهيدان و روشنفكران مسلمان و دهها و صدها و هزارها مبارز و جانباز و شهيدي را كه در به ثمر رساندن اين انقلاب از هيچ كوششي دريغ ننمودند و در حد توان در برابر بيدادگري‌ها و ظلم ستمگران ايستادگي نمودند، فراموش نخواهد كرد. سزاوار است از خدمات دولتمردان و كاركنان صديق و بزرگوار كه در جاي جاي اين مرز و بوم در سمت‌هاي مختلف در 33 سال اخير براي رسيدن به اهداف انقلاب و پيشبرد امور كشور در زمينه‌هاي متعدد و گوناگون علمي، آموزشي، فرهنگي، تربيتي، ‌اخلاقي، نظامي، پزشكي، و غيره بدون ريا و ظاهر سازي و با اعتقاد به اينكه خداوند بصير ناظر بر اعمال آنان است و دين خود را به مردم و انقلاب ادا نمودند قدرداني و سپاسگزاري كرد بدان اميد كه پروردگار كريم بر توفيقشان بيفزايد.

پايان بخش اين مقاله به درج بخش‌هايي از سخنان امام خميني در مدرسه علوي تهران در روزهاي 13 و 14 و 16 بهمن ماه 1357خطاب به عده‌اي از روحانيون، كاركنان، نويسندگان روزنامه اطلاعات و بيش از 400 نفر از خبرنگاران داخلي و خارجي درباره بر پاداشتن و برقراري عدل و وظيفه روزنامه نگاران و با آرزوي ايجاد حكومت عدل علي (ع) اختصاص مي‌يابد:

«ما بايد اقامة عدل بكنيم. عذر نيست كه ما قوه نداريم؛ اين ملت قوة ماست. اين ملتي بود كه با مشت جلوي تانك و توپ را گرفت؛ كشته هم داد. البته افتخار مي‌كنيم به آنها؛ رحمت مي‌فرستيم. ما هم كشته مي‌شويم ان‌شاءا.... روز سكوت نيست، روز فعاليت است. هر كس در هر منصبي كه هست، در هر مقامي كه هست نبايد ساكت باشد. . .

موضع اسلامي شما به ما رسيده است. اميدواريم در روزنامة اطلاعات كوشش كنيد واقعيات را آنطور كه هست، بازگو كنيد؛ و سعي داشته باشيد نوشته‌هاي شما در بطن انقلاب و ملت تفرقه نيندازد. اهل قلم، وظيفة خطيري دارند و بايد هوشيار و مراقب باشند، چرا كه يك كلمه به صورت مكتوب گاه مي‌تواند زيانبخش باشد. اسلام دين آزادي و‌ آزادگي است و بديهي است مطبوعات اسلامي نيز مطبوعات آزادي خواهند بود. سعي كنيد وقتي انقلاب ملت ما يك انقلاب اسلامي است، روزنامة شما نيز ‌آينه‌اي باشد كه اين انقلاب را بازگو كند؛ بنابراين تمام تلاش شما بايد متوجه تنوير افكار ملت از راه بيان كردن واقعيات اسلام و انقلاب ملت ايران باشد. . .

حضرت اميرالمؤمنين، علي بن ابيطالب، كه حاكم بر يك صحنه بزرگ بوده است، يك ممالك بزرگ، از عربستان سعودي گرفته تا مصر، ايران، عراق و سوريه و ساير جاها را داشته است، همين قاضي‏اي كه خودش قرار داده براي قضا، وقتي كه يك نفر يهودي عليه او دعوي كرده است و ادعا كرده است چيزي را، قاضي آن حضرت را خواسته و او هم آمده است در محضر قاضي و با يهودي در عرض هم نشسته‏اند، و دادخواهي شده است، و قاضي حكم برخلاف حضرت امير سلام‏ا...‏ عليه يعني حكومت وقت كرده است، و آن‏ حضرت تسليم بوده است. يك همچو وضع حكومتي در بشر معلوم نيست تحقق پيدا كرده باشد. و ما آرزوي يك همچو حكومتي داريم. يك حكومت عادل كه نسبت به افراد رعيت علاقه‏مند باشد؛ عقيده‏اش اين باشد كه بايد من نان خشك بخورم كه مبادا يك نفر در مملكت من زندگي‏اش پست باشد، گرسنگي بخورد. ما مي‏خواهيم يك همچو حكومت عدلي ايجاد كنيم.»1

مديرمسئول


پي نوشت :

1- «صحيفه امام خميني(ره)»، جلد ششم، صفحه« 33و 39 و 57 »

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا